21. mars 2010

Påskesuppe






I dag har det vært en fantatisk søndag! Vi har hatt så hyggelig lunsjbesøk, og i går bråbestemte jeg meg for å tyvstarte påsken, da vi er bortreist neste helg. Fant ikke så mye påskepynt, så jeg brukte det jeg hadde lett tilgjengelig. Noen grener med et enkelt egg, og noen påskeliljer jeg hadde fra kjøkkenet. De delte jeg opp, og klippet ned, og spredde rundt på borde. En gul lykt fant jeg i garasjen, og maten ble GUL, selvom det ikke var helt planlagt.
Jeg lagde en gulrotsuppe, men manglet ingefære og appelsinjuice, som er i den opprinnelige oppskriften. Derfor lagde jeg en egen vri, som falt godt i smak;

Til 4 voksne (barna fikk tomatsuppe)
1 stor løk finhakkes
1 kg gulerøtter skrelles og deles
2 terninger med grønnsaksbulljong løses opp i 1 l kokende vann
Koriander
Salt og pepper
Litt anansjuice

Kok opp gulerøttene, og fres løken i olje. Ha dette med grønnsaksbuljongen og litt koriander i en blender. Tilsett litt juice. Jeg brukte ananasjuice. Kjør i blenderen til fin konsistens.
Ha det tilbake i kasserollen, og varm opp med kokosmelk. Her kan helt sikkert bruke fløte også. Smak til med pepper og salt.

Strø litt koriander på toppen, og server sprøstekt salami og godt brød! (jeg lagde et foccaciabrød med havregryn)

Velbekomme og glad påske! ... snart!

2 kommentarer:

Kjersti til hverdags sa...

Den så kjempegod ut Tone!

tonenygaard sa...

Tusen takk, Kjersti!