14. feb. 2010

Verdens beste dessert



Fredag hadde vi gjester, og jeg serverte Italiensk fra start til mål. Det hele ble veldig vellykket, men jeg tror desserten toppet menyen. Derfor tenkte jeg å dele denne suksessoppskriften med dere;

Først setter du på Andrea Boccelli på anlegget, fyller i ett glass med Amarone og så finner du frem alle ingrediensene.....

3-4 kopper Nespresso eller vanlig svart kaffe
3 ss Kahlua
2 egg, skilte
3 ss sukker
250 gr Mascarpone
2 1/2 dl kremfløte, pisket til krem
16 store fingerkjeks
2 ts mørk kakao

Først heller du kaffe`n og likør i en bolle. Pisk så eggeplommer og sukker i en liten bolle til blandingen er tykk og lys.
Tilsett Mascarpone og pisk til alt er godt blandet. Vend inn kremen med en metallskje.
Pisk eggehvitene til ett mykt skum, og vend det raskt og forsiktig inn i kremblandingen med en metallskje, uten å slå luften ut.
Dypp raskt halvparten av kjeksene i kaffeblandingen, en om gangen. La overføldig kaffe dryppe av og legg kjeksene i bunnen av ett serveringsfat. Ha halvparten av kremblandingen over.
Dypp så resten av kjeksene i kaffen og gjenta.
Jevn ut overflaten og strø tett med kakao. Sett desserten kjølig i minst to timer, så alle smakene kan utvikle seg!

Serveres gjerne med ett glass, kaldt Recioto, som er en Italiensk søt rødvin.

Velbekomme!

2 kommentarer:

Unknown sa...

Fantastisk at du har lagt ut denne. Har fått den av deg en gang før, men rotet den bort. Er nok den beste Tiramisuen jeg har smakt!

Kjersti til hverdags sa...

Denne skal jeg absolutt prøve, elsker denne kaka!